Program 2023

Ladda hem som A4 Program 2023 SNF Alingsås A4

Tips: Det finns även andra föreningars program på Mjörnbygdens naturcentrum

Årets gång i Nolhaga

Start kl. 10 från Nolhaga Parkbad.

Klimatprat

kl 18.30 i Kulturen Martin Emtenäs journalist och programledare i Mitt i Naturen. Föreläser utifrån sin bok Tusen och en art. Fritt inträde. Samarrangemang mellan Vårgårdakretsen, Vårgårda Kommun och FN-föreningen. Ansvarig: Lina Blomdahl 0702-38 08 39

Vi hoppas på bra väder och besöker ugglemarker i utkanten av Alingsås. Tidigare år har vi lyckats hitta berguv, kattuggla, pärluggla och sparvuggla. Vi tar ett längre stopp där vi tänder en brasa så ta gärna med något att grilla eller annan fika. Varma kläder, oömma skor och ficklampa är också bra att ha.
Samling kl 18.00 vid Willys parkering för samåkning i bil. Vi är tillbaka ungefär kl 22.
Ansvarig: Fredrik Åstrand, 0766-37 63 48

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Kanske hör vi någon sjungande koltrast och ser de första ­vår­tecknen.

Endagskurs – Bygga gärdsgård och städa i Brobacka

Vi bygger ny gärdsgård bakom stenutställningen vid parkeringen. Ingemar Zackrisson berättar om gärdningens historia och ni får pröva på att göra en traditionell trägärdsgård. Vi startar kl 10.00 och håller på tills vi är klara eller som längst till 16.00. Det går ­också att börja med fagningen.
Eget fika tas med.
Ansvarig: Stefan Bydén, tel 0706-72 20 80

Snokare Tema träd

11.00–13.00 Samling vid Tallhyddan.
Kontakta gärna Marie Sundvall, 0738-00 40 08, 0322-411 20

Mångfaldsträdgård

Jesper Lindblad, utbildad trädgårdsmästare med inriktning på mångfaldsträdgårdar, föreläser om hur vi gynnar pollinatörer och tar till vara vilda växter.
Detta mot bakgrund av det alarmerande läget för inte bara för våra insekter, utan för många av våra vilda växter och djur, och för jordens livsuppehållande ekosystem. Har du en trädgård, eller en kolonilott, eller kanske bara en balkong, så kan du göra mer än du kanske tror för att hjälpa hotade arter och samtidigt stärka den biologiska mångfalden. En lite vildare trädgård kan bli en vackrare trädgård, mer dynamisk och fylld av liv jämfört med den hårt tuktade, homogena och hårdgjorda trädgården. Våga det vildare!”
I samarbete med Alingsås biodlarförening.
Hillsalen, tisdag 18 april kl.19.00
Ansvarig: Pernilla Krantz 0709-64 02 38

18.00 Samling på parkeringen vid Willys kl. 17.45 för samåkning. Medtag lövräfsa, sekatör och naturligtvis fika. Under fikapausen lyssnar vi till vårfåglarnas sång.
Ansvarig: Bodil Hildenvall, tel 0322-507 63

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga ParkbadVi gör en kortare kvällsvandring och ser hur långt våren har framskridit.
Medtag fika som avnjuts nere vid Mjörn.

Länsstämma med Trollhättekretsen som värd

Mer information om plats kommer på länsförbundets hemsida så snart bokning är klar. Från ca 9.30 bjuds på fika och möjlighet till lite informellt prat. Kl. 10.00 börjar de sedvanliga förhandlingarna. Ev. motioner ska ha inkommit till styrelsen senast 1/4 (thomasogren47@gmail.com). Efter förhandlingarna exkursion i närområdet då också medhavd fika/lunch intas.
Information: Ingvar Andersson, tel. 0703-38 01 49, e-post: b.ingvar.andersson@telia.com

Snokare Tema vatten

11.00–13.00 Samling vid Brunnsparken .
Kontakta gärna Marie Sundvall, 0738-00 40 08, 0322-411 20

Internationella dagen för Biologisk mångfald

Vi samlas vid Hjortgården kl. 18 för en vandring 3–4 km under några timmar. Vi tittar på den fauna och flora som för tillfället finns inom områdets varierade ekosystem. Medtag fika. Är det blött så är stövlar ett alternativ.
Ansvarig guide: Ingvar Andersson, 0703-38 01 49,
b.ingvar.andersson@telia.com

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Medtag fika och kanske kikare. Nu är våren/försommaren här.
Ansvarig: Ingvar Andersson, 0703-38 01 49

Följ med på vandring i det geologiskt intressanta Brobackaområdet. Vi kommer bl.a. att vandra genom hävdade ängar och några av landets största jättegrytor, få information om Mylonitzonen som passerar Brobackaområdet och ta oss upp på Räkneberget med den vackra utsikten över sjön Mjörn. Med lite tur får vi se intressanta fåglar, t.ex. under vår fikarast på berget. Vandringen är ca 3 km och kan varieras beroende på vädret. Sträckan är medelsvår med några branta stigningar och ej barnvagnsvänlig. Grova skor, helst kängor, rekommenderas. Ta med matsäck för en fika och gärna en handkikare. Kollektivbusstrafik angör hållplatsen Brobacka korsväg i direkt anslutning till reservatet.
Samarrangemang med Västkuststiftelsen
Samling kl. 18.00 vid parkeringen i anslutning till reservatet. Slut 21.00
Ansvarig: Stellan Andersson,
tel 0322-63 69 28, 0706-07 62 47

Lieslaget

Tävlingar i lieslåtter. Möjlighet att pröva på att slå med lie, att slipa lien eller knacka den. Många kunniga att prata med.
Arr ihop med Nääs slöjd och byggnadsvård: slojdochbyggnadsvard.se/aktiviteter_reko/lieslaget/

Sammandragning till kretsträff på Hunneberg

Kretsarna i länsförbundet inbjuds till en sammankomst på Grinnsjötorpet Hunneberg. Mellan kl. 10-13 finns ett program med bl.a. kortare vandringar. En möjlighet att lära känna andra naturvårdare, informationsutbyte och inspiration. Naturligtvis kan man stanna längre och bese/uppleva den speciella miljön på Bergen och bl.a. hur SVEA-skog sköter Ekoparken.
Anmälan senast 21/5 för den som ska ha lunch till Thorulf Lundqvist, 0764-26 78 09. Mer information och planering för samåkning, Ingvar Andersson, 0703-38 01 49.

Studiebesök Östängs gård i Loo

Vi besöker Östängs gård och ser hur odling av grönsaker mm bedrivs i större skala. Ett besök som kommer vara mycket inspirerande.
Möjlighet finns att handla av det som eventuellt redan kommit ur jorden.
Samling för samåkning utanför Willys i Alingsås 17.30. Möjlighet att anknyta direkt vid Östängs gård 18.00.
Ansvarig: Mats Andersson 0706-18 81 23

Utflykt med Herbert 10.00–13.00

Försommartur med ångbåten Herbert.

Kom med på en båttur på vackra Mjörn. Vi är ute 3 timmar och hinner på den tiden både se fåglar, vackra vyer och njuta av medhavd kaffe på Risön.
Turen startar vid Ångbåtsvarvet på Lövekullevägen 13. Kostnad: 200 kr/person. Anmäl dig senast 26/5. Glöm inte ta med kaffekorgen.
Kontakt och anmälan: Pernilla Krantz 0709-64 02 38

Slåtterkurs på Dammsjöås

10.00–16.00 med ”LieMats” Mats ­Rosengren.
En mycket bra kurs för dig som vill lära dig att hantera lie från grunden.
Vi träffas på Dammsjöås klockan 10.00, med oömma kläder och matsäck. Det kommer finnas liar att låna som räcker till minst 10 personer. Har du egen lie så ta med den.
Kursen pågår till 16.00 med avbrott för fika och lunch. Möjligheter att grilla finns.
Antal deltagare är begränsat till 10. Personer från Alingsås och Vårgårda kommuner har företräde.
Anmälan sker per telefon eller sms till Mats Andersson på 0706-18 81 23.
Sista anmälningsdag är 31/5. Vid för få anmälningar ställs kursen in.
Kursavgiften 500 kr betalas vid kurstillfället.
Hör gärna av dig till Mats Andersson 0706-18 81 23 om du undrar något.
Liekursen är ett samarbete med Studiefrämjandet och Alingsås Hembygdsförening.

Lördag–söndag 17–18/6

Riksstämman i västerås

All information om stämman, möten på fredagen innan samt de propositioner och motioner som ska beslutas om kommer finnas på RIK´s hemsida under Naturkontakt. I år ska också en ny framstegsstrategi antas, som kommer styra föreningens arbete några år framöver, dessutom ska ny ordförande väljas.
Alingsås får skicka två ombud. Kontakta styrelsen om intresse finns.

Anordnas som vanligt på Dammsjöås (kl. 10). Samarrangemang med Alingsås Hembygdsförening och Friluftsklubben. Lätt vandring som sker på den nya natur- och kulturleden. Medtag fika och har du dessutom en fältflora ta med även den. Samling på P-plats vid torpet. Info via annonsering och hemsida.
Kontakt: Sven-Åke Mökander, 0322-67 23 10 eller 0706-72 31 56
Marie Sundvall och Calle Bergil guidar från Naturskyddsföreningen

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Nu har vi full sommar med blommor och fågelkvitter. Medtag fika och kanske kikare.

Ängsslåttern börjar i Brobacka

kl 14. Sedan följer ytterligare 12 ­slåtter­tillfällen under juli och augusti.
Ansvarig: Stefan Bydén, 0322-67 20 80

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Nu är det eftersommar och fortfarande finns det blommor och kanske kan vi hitta de första marksvamparna. Som vanligt fika och kikare.

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Nu är det eftersommar/höst och det finns nu en del marksvampar att se. Som vanligt fika och kikare och nu finns säkert en del sträckfågel i Nolhagaviken

Snokare Tema småkryp

11.00–13.00 Samling i Brobacka.
Ta med fika och sittunderlag och om du har kikare och lupp.
En stereolupp finns för att se de små krypen.
Ansvarig: Marie Sundvall 0738-00 40 08, 0322-411 20

Svampens dag

Samling kl.10 vid Brobacka Naturcentrum för en kortare promenad i omgivningarna tillsammans med svampexperter som talar om vad vi hittar. Efteråt fika vid stugan där också ytterligare insamlade svampar kan beskådas.

Vandring längs Laxån

Vandring längs Laxån som rinner mellan Ören och Ömmern. Samling vid Ödenäs kyrka, parkeringen, på söndag 17/9 kl 10.00. Ta med bra skor och rejäl fika. Vandringen går längs skogsvägar, snåriga stigar, fina stigar, skogskanter och kommer vara ca 6 km lång. Vi borde vara tillbaka vid utgångspunkten kl 14.00.
Ansvarig: Mats Andersson 0706-18 81 23

”Klimatprat”
Biblioteket i Vårgårda

Marie Stenseke professor i kulturgeografi, föreläser utifrån sitt engagemang i IPBES, internationell plattform för biologisk mångfald. Fritt inträde. kl. 18.30.
SNF Vårgårda i ­sam­arrangemang med Vårgårda Kommun och FN-föreningen.
Ansvarig: Lina Blomdahl 0702-38 08 39

Årets gång i Nolhaga

Samling kl 18 Nolhaga Parkbad för en kortare kvällsvandring. Nu är det höst och naturen ändrar färg. Medtag fika.

Fredag 29/9 – söndag 1/10

Årets Kretskonferens

Arrangeras av Södra Älvsborgs länsförbund och Kansli Väst konferens på Helsjöns Folkhögskola i Södra Älvsborg. Tema är vatten och föroreningar. Vi kommer bland annat prata om PFAS, den svenska klädindustrins gamla synder och föroreningar från gruvdrift.
Mer detaljerat program och länk till anmälan kommer under våren! (Kansli Västs nyhetsbrev och hemsidan – https://vast.naturskyddsforeningen.se).

Global klimatstrejk

Självklart ska föreningen visa sitt stöd även på höstens globala klimatstrejk. Gilla vår Facebook-sida för att få mer information om, och datum för klimatstrejken när det närmar sig.

Vad kan veganismen göra för miljö och klimat?

Brunnsgårdens aula 18.30
Vilken livsstil vi har är en stor faktor för hur vi påverkar miljö och klimat. Den veganska livsstilen innebär att livsmedel, produkter och tjänster som kommer från djur exkluderas. Anna Hansson, tidigare ordförande i kretsen berättar om hur detta ger ett minskat ekologiskt fotavtryck. Anna var också tidigare gruppledare för Miljöpartiet under 7 år och rankades nyligen av Alingsås Tidning som nr 37 på deras ”maktlista med de 50 mest inflytelserika alingsåsarna 2022”.
Anmäl dig till annabohus@yahoo.com

Årets gång i Nolhaga

Start kl. 10 från Nolhaga Parkbad. Vi vandrar i höstmarkerna.

Naturens scenerier

Naturfotografen Lenny Johansson låter oss följa med och se olika naturtyper och miljöer med fotografens ögon. Vi får njuta av naturens varierande skönhet fångad I ögonblicksbilder. Kl. 19.00 Brunnsgårdens samlingssal. Inträde: 50 kr.

Årets gång i Nolhaga

Start kl. 10 från Nolhaga Parkbad. Vi vandrar runt i Nolhaga och registrerar hur vintern förändrar naturen.

Januari 2024

Årets gång

Start kl. 10 från Nolhaga Parkbad. Vi vandrar runt I Nolhaga. Kanske är det vinter på riktigt eller får vi ännu en ”klimatvinter” utan varaktig snö och is.

Sammankomst

Vi inleder föreningens 75 verksamhetsår som vi hoppas ska bli något alldeles extra … Mer information om denna programpunkt kommer så småningom att finnas på hemsidan och Facebook

Kl 18.30-21.00
Plats: Se hemsida/Facebook/annons.
Som vanligt blir det förhandlingar, utdelning av Natur- och miljöpris, följt av fika.
Lämna gärna in motioner och kom med önskemål till verksamhetsplanen. Hör också gärna av er till valberedningen (Fredrik Åstrand, 0766-37 63 48, fredrik.astrand@ live.se och Björn Johansson, 0702-39 41 53 om ni själva vill delta i föreningsarbetet eller har förslag på personer som bör bli förtroendevalda. Vi har också olika aktivitetsgrupper, en skogs-, en Brobacka- och en ­plan­grupp.