Program 2021

Programmet kan laddas hem i två delar

Program_2021_SNF_Alingsas_del1

Program_2021_SNF_Alingsas_del2

Fredag 19/3

Global klimatstrejk

Vårens globala klimatstrejk kommer att hållas digitalt. Vi visar vårt stöd genom närvaro på kretsens sociala kanaler. Gilla vår ­Face­book-sida för att ta del av hur du deltar på den globala klimatstrejken.

Vandring vid Ekåsaryd och Dammsjöås

Samling kl 10.00 på parkeringen vid Dammsjöås.
Vi börjar med naturskog på Ekåsaryd för att sedan gå runt på Dammsjöås och studera återskapandet av ett beteslandskap. Vi tittar också på torpmiljön och de utställnignar som finns där. Sträckan är ca 4 km. Dammsjöås ligger ovanför Maryd.

Calle Bergil guidar och Stefan Bydén är ansvarig; 0706-72 20 80.

Vi hoppas på bra väder och besöker ugglemarker i utkanten av Alingsås. Tidigare år har vi lyckats hitta berguv, kattuggla, ­pärl­ugg­la och sparvuggla. Vi tar ett längre stopp där vi tänder en brasa så ta gärna med något att grilla eller annan fika. Varma kläder, oömma skor och ficklampa är också bra att ha.
Samling kl 19.30 vid Willys parkering för säråkning i bil. Vi är tillbaka ungefär kl 23.
Max 8 personer (enligt restriktionerna) och föranmälan för att veta hur många som kommer.

Ansvarig: Fredrik Åstrand, tel 0766-37 63 48

Länsstämma  Kall. Länsstämmor

Öppet möte med Klimatgruppen

Välkommen på ett öppet möte med den ­ny­startade Klimatgruppen! Gruppen bildades då det är hög tid att vår krets riktar än mer fokus på klimatkrisen. I dagsläget består gruppen av fem engagerade studenter men vi vill gärna bli fler medlemmar. Om du vill vara med i gruppen, har egna idéer du vill förverkliga eller bara är nyfiken på vad vi gör – kom gärna på mötet! Mer info om mötet kommer att publiceras på föreningens hemsida och Facebook.

Ansvarig: Elsa Höök, elsahook2@gmail.com 0725449665

Vandring i Gräfsnäs – Väsåsen

15.00 – 18.00

Samling i Gräfsnäs, P vid slotts­parken.
Vi går norrut, över Mellbyån och upp på berget Väsåsen där ”fyrakaffet” intas. För de som vill kan man härifrån välja att återvända till Gräfsnäs eller också välja att gå vidare norrut och besöka en gammelskog.
Vandringen är ganska krävande (upp och ner) men passerar inte blöta marker.

Anmälan till: Mats Andersson 0706-188123, max 20 deltagare.

Samling på parkeringen vid Willys kl. 17.45 för samåkning för vaccinerade. Medtag lövräfsa, sekatör och naturligtvis fika. Under fikapausen lyssnar vi till vårfåglarnas sång

Ansvarig: Bodil Hildenvall, tel 0322-507 63

I vårfagra marker gör vi en kortare rundvandring inom reservatet och avnjuter vår fika på lämplig plats. Vi tittar på vårväxter, mossor och lavar och njuter av fågelsången. Vi är ute dryga 2 timmar och går ca 4 km på fina stigar.
Samling vid Hjortgårdens p-plats kl. 18.00

Ansvarig guide: Ingvar Andersson, tfn. 0703-380149
Föranmälan om restriktiktioner kvarstår.

Samling på parkeringen vid Willys kl. 17.45 för samåkning för vaccinerade. Vi fortsätter med städning inne och röjning av lederna. Om örnbräknarna kommit upp så slår vi av dem med lie också. Under fikapausen lyssnar vi till vårfåglarnas sång

Ansvarig: Bodil Hildenvall, tel 0322-507 63

Biologiska mångfaldens dag

Samling på parkeringen vid Brobacka kl. 18
Vi vandrar ett par timmar under kvällen och studerar några av de arter som finns i de olika miljöerna som finns inom reservatet med omgivningar.

Ansvarig guide: Ingvar Andersson, tfn 0703-380149, b.ingvar.andersson@telia.com
Föranmälan om restriktiktioner kvarstår.

Följ med på vandring i det geologiskt intressanta Brobackaområdet. Vi kommer bl.a. att vandra genom hävdade ängar och några av landets största jättegrytor, få information om Mylonitzonen som passerar Brobackaområdet och ta oss upp på Räkneberget med den vackra utsikten över sjön Mjörn. Med lite tur får vi se intressanta fåglar, t.ex. under vår fikarast på berget. Vandringen är ca 3 km och kan varieras beroende på vädret. Sträckan är medelsvår med några branta stigningar och ej barnvagnsvänlig. Grova skor, helst kängor, rekommenderas. Ta med matsäck för en fika och gärna en handkikare. Kollektivbusstrafik angör hållplatsen Brobacka korsväg i direkt anslutning till reservatet.
Samarrangemang med Västkuststiftelsen
Samling kl. 18.00 vid parkeringen i anslutning till reservatet.

Ansvarig: Stellan Andersson, tel 0322-63 69 28, 0706-07 62 47

Vandring i Risveden, Ekliden–Ale

10.00-14.00
Vi samlas vid parkeringen vid Skvaltkvarnen Björns kvarn. Efter ett kort stopp vid kvarnen går vi i ganska krävande terräng förbi Röda berget, Skarnhålan till Gravlången och Eklidens naturreservat. Miljöer med mycket gammelskog kommer att passeras och även en bit av ett skogsbrandfält som eldhärjades för några år sedan. Stövlar eller liknande är ett måste och en rejäl fika är nästan ännu nödvändigare. Ca 5–6 km vandring.
Samlingsplats: parkeringen vid Björns Kvarn (skvaltkvarn) vägen mellan Skepplanda och Kvarnabo. (https://goo.gl/maps/mjkxiKKb5MpHZ7i36, 57°59’49.1″N 12°16’41.3″E).
Svårighetsgrad: Krävande
Samarrangemang med Västkuststiftelsen.

Föranmälan: till Mats Andersson via telefon 0706-18 81 23. Max 20 deltagare.

Slåtterkurs på Dammsjöås

10.00–16.00 med ”LieMats” Mats ­Rosen­gren.
Vi träffas på Damsjöås klockan 10.00, med oömma kläder och matsäck, Mats har med sig liar och orv som räcker till minst 10 personer som kursdeltagarna får låna under dagen.
Kursen pågår till 16.00 med avbrott för fika någonstans i mitten.
Ett mycket bra tillfälle för dig som vill lära dig hantera lie från grunden.
Antal deltagare begränsat till 10. Anmälan sker via vår hemsida.

Kursavgift 500 kr.

Frågor till Mats Andersson 0706-188123

Kulturvandring

Vandring i det levande kulturlandskapet i Simmenäs och dess närhet. Livet där över tid rymmer ett brett register av livsberättelser. Bygdehistoria.
Vi vandrar 7 km på i huvudsak på små vägar och väl trampade stigar. Samling Simmenäs gård kl.10, medtag fika.

Guide/berättare Morgan Melgaard 070-282 9427

Anordnas som vanligt på Dammsjöås (kl. 10). Samarrangemang med Alingsås Hembygdsförening och Friluftsklubben. Lätt vandring som sker på den nya natur- och kulturleden. Medtag fika och har du dessutom en fältflora ta med även den. Samling på P-plats vid torpet. Info via annonsering och hemsida.

Kontakt: Sven-Åke Mökander, tfn 0322-672310 eller 0706-723156,
Guide från Naturskyddsföreningen

Ängsslåttern börjar i Brobacka

kl 14. Sedan följer ytterligare 12 ­slåtter­tillfällen under juli och augusti. Se vidare här.

Ansvarig: Stefan Bydén, 0322-67 20 80

Vandring i Bjärlandaskogen

Vi vandrar i Bjärlandaskogen, som sträcker sig mellan Bjärlanda och Ränne i Bjärke. En artrik skog med fina dammar och mossar. Det blir även ett stopp utanför Ronny och Maggan, två boendes i området där vi kommer att prata natur. Medtag lunch eller fika. Vi är ute i ca 4 timmar.
Samling vid Centrumhallen (ICA supermarket) i Sollebrunn kl. 10.00. Därefter åker vi tillsammans ut till Bjärlanda där vi påbörjar vår vandring.

Ansvarig: Sebastian Birgersson, tel 0704287311

Global klimatstrejk

Självklart ska föreningen visa sitt stöd även på höstens globala klimatstrejk. Gilla vår Facebook-sida för att få mer information om, och datum för klimatstrejken när det närmar sig.

Svamputställning i Storken på svampens dag

Svampens Dag är ett nordiskt samarbete och Sveriges Mykologiska förening står för den svenska planeringen och samarbetar bl.a. med naturskyddsföreningar runt om i landet. Beroende på pandemiläget och ev. restriktioner kommer mer information via annonsering och på Naturskyddsföreningen Alingsås hemsida.

Kontakt: Ingvar Andersson, tfn 0703-380149

Kulturvandring

Vi vandrar Vikaryd runt och lite till. Ett stycke svensk och lokal historia…
Det blir 6-7 km lättare vandring. Samling Brukshundsklubben Björkekärr kl.10, medtag fika.

Guide/berättare Morgan Melgaard 070-282 9427

Vandring i gammelskog Risvedens vildmark, Ale

10.00–15.00
Samarremang med Västkuststiftelsen.
Vi vandrar ganska långt genom skogsreservatet Risveden Vildmark. Vi passerar St Rullesjön och Mellersta Kvarnsjön. Ser områden med gammal skog och klyftor med riklig mossväxt. Vandringen går mestadels längs stigar men inte hela vägen. Ca 7 km. Stövlar eller liknande är ett måste. Fika är ett måste. Vandringen kommer att leda dig genom ett av Risvedens finaste gammelskogsområden.
Samlingsplats: Parkeringen strax väster om Stora Ljusevattnet, som ligger längs vägen mellan Skepplanda och Antens järnvägsstation (https://goo.gl/maps/gt6T1ujoJDZy1v3H9, 57°58’48.5″N 12°20’1.3″E).
Svårighetsgrad: Krävande

Föranmälan: till Mats Andersson på mobil 0706-18 81 23. Max 20 deltagare.

Vandring i det aktuella ­när­strövområdet Mjörnstranden.

Vi möts vid Tallhyddan 11.00 för att vandra längs Mjörnstranden och de vackra områdena bort mot Skår. Ta med fika!
Guidning av Calle Bergil som gjort en naturvärdesinventering av området.

Ansvarig: Stefan Bydén, 0322-67 20 80

Torsdag 18/11?

Våtmarkernas betydelse – klimat och vatten balans

Vi satsar på att pandemin med restriktioner är över och att vi kan ha ett föredrag inne. Vi redovisar det våtmarksprojekt som bedrivits av Risvedengruppen och Sportfiskarna. Det blir också en föreläsning av Åsa Kasimir som har forskat om växthusgasers avgång från dikade torvmarker. En betydelsefull faktor då gaserna bidrar till växthuseffekten med mil­jontals ton.

Ansvarig: Ingvar Andersson, tfn 0703-380149, Info via annonsering och föreningens hemsida

Ingen planerad aktivitet ännu men följ hemsida och facebook.

Januari 2022

Bildvisning

Se media för tid, plats och bildvisare.

Kl 18.30-21.00 .
Plats: Se hemsida/Facebook/annons.
Som vanligt blir det förhandlingar, utdelning av föreningens Natur- och miljöpris, följt av fika.
Lämna gärna in motioner och kom med önskemål till verksamhetsplanen. Hör också gärna av er till valberedningen (Fredrik Åstrand, 070-2248669, fredrik.astrand@ live.se och Viveca Johansson, 0709-625884, viveca.aceviv@telia.com) om ni själva vill delta i föreningsarbetet eller har förslag på personer som bör bli förtroendevalda. Vi har också olika aktivitetsgrupper, bl.a. har vi en skogsgrupp, en Brobackagrupp och en plangrupp.